Soharóza – Halas Dóra – Nagy Fruzsina – Bartha Márk – Fekete Ádám: AZ ÜGY (TRAFÓ / 2023.03.24.)
Catwalk koncert. Hm. Fel volt írva már egy ideje, hogy megnézzem ezt az előadást. Kifinomult izlésű jóbarátom kötelező ajánlása, és több, Az Ügy-et 2010-es évek legfontosabb független előadásai között előkelő helyen említő kritikusi lista (a színikritikusok a legjobb előadás díjára is jelölték) mutatta az utat a Trafó Kortárs Művészetek Házáig.
Az Ügy egy alternatív divatbemutatóba oltott kísérleti kórus koncert, összművészeti happening, amiben a látvány, a zene, a szöveg ritka harmónikus és dinamikusan erőteljes összhatása valósul meg. A jelmezek, ruhakreációk nem egy elérhetetlenül távoli, fényüző életbe csábítanak, hanem a mi életünk realitásaiból merítenek. Nagy Fruzsina kreációiban szoknyát, dresszt formázó befizetési csekkek, süveggé alakuló aktatáskák, ruhakiegészítőként szolgáló babakocsik, egyenruhát domborító tojástartók, vagy nyugdíjast állig elnyelő banyatankok vonulnak fel. Halas Dóra zenei vezetésével, Kodály Zoltán Székelyfonójának dallamai szólalnak meg jólesően tiszta énekhangokon, Fekete Ádám, a dalokra írt bravúros szövegeivel.
A bürokrácia útvesztőit, mindannyiunk számára ismerős hivatali jeleneteit, szituációit mutatja be az előadás felvillanyozóan szellemesen, könnyeden, miközben szívszorítóan komoly témákat is érint (pl: az öregséggel, betegséggel együttjáró kiszolgáltatottság, magány). Az első pillanattól azonosulunk a félreadminisztrált lakcímkártyájának ügyét tisztázni igyekvő kisemberrel, aki egyre inkább elveszik a hivatali labirintusban, a feje egyre vörösebb, egyre csüggetegebb. Rólunk szólnak a parkolási bírságok, csekkbefizetési ügyek, a paragrafusok, gyógyszertári sorbanállások, közlekedési-, vadkár-rendezési ügyek, gyerekvállalási mizériák, ügyfélszolgálati tortúrák…
Megelevednek a napjainkat keretbe foglaló, szavatosságukat idővel elveszítő élelmiszerek is. Lehull a túrórudi jelmez, a zöldség-héj, a Romolj meg-et énekli a dizőz, az Európa Kiadótól. Miközben harsányan kacagunk, röhögünk, leesik a tantusz, milyen gyorsan elröppen az életünk, elhasználódik az idegrendszerünk, pillanatok alatt lejár a szavatosságunk.
Mit szólna egy ufó, ha a Földre érkezve megtapasztalná a magyar ember hétköznapjait, ezt a káoszt, amiben sokszor egymás hangját is alig halljuk, nemhogy a sajátunkat? Apropó, felmerül a kérdés: Vajon az ügyek intézése lehet bárhol máshol a világon, vagy csak nálunk ennyire nehézkes és idegörlő?
Az előadás nem hagy magunkra, földbe döngölve az út szélén. Ha már ilyen szépen ráismertünk a saját életünkre, a mókuskerékre, egy kiegyensúlyozottabb, nyugodtabb életre való sóvárgásunkban, ahelyett, hogy elkeseredésünkben a földhöz vágjuk azt a bögrét, lehetne akár a megoldás, AZ ÜGY , hogy többet beszélünk magunkkal, egymással is, és jobban odafigyelünk egymásra.
A tiszta énekhangokért, a kórusért (a kórustagok egyszerre színészek és énekesek) is érdemes megnézni az előadást, de alapból nagyon jó íve, mondanivalója van. Lehet, hogy a fiatalabbaknak nem minden hivatali jelenet, hivatkozás ismerős, pláne nem első kézből, de szerintem minden korosztálynak hozzáférhető, átélhető az élmény. Mellettem egy apuka ült, két gyermekével, akik 5-6 évesek lehettek, a látvány, a jelmezek, a dalok lekötötték őket is. A pörgő előadás senkit sem bűntet üresjárattal, nem unatkozunk egy pillanatra sem.
Sajnos aggódással tölt el, hogy a kulturális kormányzat, a hatalom mind kevesebb mértékben igyekszik támogatni a független alkotókat, alkotói bázisokat, befogadóhelyeket. Ezért is siettem, hogy megnézzem Az ügy-et, amíg még lehet.
Nem túlzás azt állítani, hogy kötelező előadás, neked is látni kell!
Sokáig éljen Az Ügy!
Linkek:
A előadás oldala a TRAFÓ honlapján
http://nagyfruzsina.hu
http://soharoza.hu
http://soharoza.bandcamp.com
www.catwalkconcert.com
Az elmúlt tíz év legjobb színházi előadásai (TOP 10) / kultker.hu
Az évtized legfontosabb színházi előadásai / konyvesmagazin.hu