Az ember végül

„ Oh c’mon please now … „

A-HA: I’ve Been Losing You

Miért vagyunk ennyire egyedül? Mit tehetünk a másikért és  önmagunkért? – teszem fel  ezeket az örökérvényű kérdéseket  ismét, miután megnéztem Joachim Trier : Oslo, 31.august című filmjét.

 A történet alapja, Pierre Drieu La Rochelle: „Le Feu Follet”, vagyis Lidércfény című könyve, melyből 1963-ban ugyanezzel a címmel  film is készült Louis Malle rendezésében. Trier adaptációt készített tehát.

Most is persze  eszembe jutott az egyik történetem. A kilencvenes évek közepén egy társaságba keveredtem Bayer Csaba képzőművésszel – aki  renitens, kényelmetlen ember hírében állt. Többször kitiltották helyekről.  A helyszín: Zalaegerszeg, Lucullus presszó. A teraszon egymás mellett ültünk – részeg volt és agresszív. Oldalra fordult:

„ -Te, mit csinálsz? !   – Én?….semmit.  – Akkor csinálj valamit! „

Erre a mondatára gyakran gondolok azóta is. Még senki nem mondott nekem ilyen fontos mondatot.

„ – Meg akarok házasodni, gyerekeket szeretnék. Beutazni a világot. Venni egy házat. Kapcsolatban maradni a régi barátokkal. Ültetni akarok egy fát. Készíteni egy finom vacsorát, csak úgy. Legyőzni minden félelmemet és fóbiámat. Egész nap a fellegeket bámulva feküdni…” J.T: Oslo, 31.august

Többször átírt majd kihúzott mondatok következnek a filmről. ——————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Annyit mégis: 

A jelenetek vállaltan csúnyán vágottak, darabosak – a rendező  a számára lényeges felületek felé irányít, semmi sallang. Rengeteg energiát fektetett azonban a megjelenített képekbe, hogy pontosan visszatükrözzék , amit láttatni szeretne: a megrendítő, érzékeny világot.

A színészek jelenlétéről: „ Ne nézz rá, csak pislants. Egy pillantással el lehet a színházat intézni. Te határozd meg a pillantást, de ne nézz!” Halász Péter

Ami leginkább a szívemig ért: amikor a két barát egymás után fordul.

„ – Aludni a csillagos ég alatt. Szerepelni egy filmben vagy játszani egy színházban. Nyerni egy vagyont a lottón. Hasznossá tenni minden napomat. És, szeretve lenni.” J.T: Oslo, 31.august

Miért vagyunk ennyire  egyedül? Mit tehetünk a másikért és önmagunkért?

Bayer Csaba harminchét évesen öngyilkos lett a kilencvenes évek vége felé.

„ Je laisserai sur vous une tache indélébile.” L.Malle: Le Feu Follet

Levelek Tormának

1 thought on “Az ember végül”

  1. Nadrai Róbert

    Karinthy Frigyes: Nihil
    (Recitativo)

    Utoljára még elmentem volt szeretőmhöz
    És beszélgettem vele a lépcsőházban:
    Bementünk, mert kint nagyon fujt a szél
    És kemény csöppek estek.

    Végleg elbucsuztunk, már nem szeretem:
    Aztán lementem a Rottenbiller-utcán
    Vettem gesztenyét, de nem tudtam lenyelni
    Találkoztam Biró barátommal.

    Biró beszélt a neo-impresszionizmusról,
    Én mondtam: mindent abba kell hagyni:
    A művészetnek ne legyenek korlátai –
    Se ütem, se vonal, se szín.

    Vagyis az a művészet, amit az ember gondol
    És ha nem gondol semmit, az is művészet –
    És ha csak érez valamit, az is művészet
    És ha neked nem, hát nekem.

    És ha neked ez nem képez művészetet
    Kedves Ernő: hát akkor nem művészet –
    Nem is az a fontos, hogy művészet-e
    Vagy sem; – nem az a fontos.

    És ha ez nem művészet: hát nem az
    De akkor nem is kell művészet –
    Mert az a fontos, hogy figyeljenek
    Az emberek és jól érezzék magukat.

    Biró dühösen ott maradt az utcán
    Én még bementem egy kávéházba:
    Akkor egy szélroham jött veszekedve
    És bevágta az ajtót.

    A szélnek mondtam egy gorombaságot
    Kávét ittam és olvastam egy lapot:
    Valami cikk volt a versköltészet céljáról
    De nem egyeztem meg vele.

    Ja igaz: a lépcsőházból lejövet
    (Még ott, volt szeretőmnél) arra gondoltam,
    Hogy most meg kellene dögölni
    És kiölteni a nyelvemet.

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top